Error. Page cannot be displayed. Please contact your service provider for more details. (5)

Museer i særklasse
Museer i særklasse

Hva har parykker til felles med Vespa scootere og gamle biler? Det kan du finne ut i det spesielle museumsfellesskapet på Fornebu.

Det klirrer i glass og summer i oppstemte stemmer. Flagget henger ute i dag ved det gamle administrasjonsbygget til flyplassen som åpnet på Fornebu i Bærum i 1939.

60 år senere tok det siste flyet av på Fornebu og hovedflyplassen ble flyttet til Gardermoen. Mange år senere startet Fornebu kultursenter opp i lokalene ved det gamle flytårnet. I dag finner man et levende fellesskap av kunstnere med sine atelier og noen helt spesielle museer her.

Blant blankpolerte pansere tripper lette ballettføtter rundt i en elegant åpningsdans. Snoren er klippet, og det nye bilmuseet på Fornebu er endelig innviet. Nå er alt klart for det nye konseptet ”Kultur på hjul”, som skal blande bilinteressen og samleobjektene med kulturopplevelser for hele familien.

- Alt er mulig! Det er en gave og en glede å få åpne det tredje museet på Fornebu på litt under to år, stråler kultursjef i Bærum kommune, Trine Bendixen.

- Bil er ikke bare transport, men også kunst og design. En møteplass for mange, og for meg også et symbol på kjærligheten, sier Bendixsen.

Som hjemme

- Mange museer har både sperringer og glassfønstre, men her er tanken at det skal være som å komme hjem, bare at vi har flyttet bilene inn, forklarer Øistein Hagfors, som er en av entusiastene bak ”Kultur på hjul”-prosjektet.

Med seg på teamet har han bilfamilien Skotvedt, som blant annet er kjent for å ha importert Hondaen til Norge. De har støttet opp om bilmuseet økonomisk og har også bidratt med biler og brakt sin egen bilhistorie inn i prosjektet.

- Jeg hadde aldri forestilt meg at jeg og min familie skulle havne på museum, men nå er vi altså her, ler bilforhandler Hanne Skotvedt. Hun synes det er flott å få være med å fremme bilen som industrikunst.

- Dette skal være et fristed for fantasi, engasjement og entusiasme, sier Skotvedt, og kan fortelle at den første Honda Civic'en kom til Norge med fly til Fornebu i 1973.

Drosje og rally
- Ekstra morsomt er det derfor at Civic'en nå er tilbake på Fornebu og del av bilmuseets utstilling!

På bilmuseet finner man også tre gamle aluminiumsbiler som faktisk ble bygget på Fornebu i sin tid. Med håp om å få en plass i bilindustrien, ble det på starten av 1950-tallet bygget et par racerbilmodeller fra et verksted her.

Den aller første norskproduserte bilen var Rally Lysell, bygget på Fornebu for Troll. Drømmen var å sette rallybilen og en drosjebilmodell ut i produksjon, men slik gikk det aldri, og det ble med disse modellene.  De fikk imidlertid prøvd seg i norske rallyløp før de omsider ble ivaretatt av samler Eirik Bøhler og nå er utstilt på Fornebu. 

Hår og motor

En annen av bilmuseets pådrivere er Tom Arheim, som allerede har vært med å drive Det Norske Vespa Scooter museum på Fornebu i et års tid. Vespa-museet har blant annet vakt interesse for sitt samarbeid med Det norske barber, frisør og parykkmuseet ved siden av. Det er jo i utgangspunktet ikke noe opplagt fellesskap mellom frisørfaget og gamle Vespaer. Likevel har samarbeidet vist seg å være en god kombinasjon. Og nå ble altså bilmuseet tredje hjul på vogna.

- Da kan jo damene ta en titt på hår- og frisørhistorien mens gutta gleder seg over motor, ler Arheim og legger raskt til:

- Når det er sagt, så er damene faktisk svært interessert i de gamle Vespaene, og det er mange menn som er nysgjerrige på de gamle frisørapparatene. Noen av dem ser jo ut som rene torturkamre! Det er rart hva folk har gjort for skjønnheten gjennom tidene.

Driftige oldboys
For Arheim startet det hele for en del år tilbake da han begynte å kjøpe seg noen Vespaer. Raskt ble det en liten samling i garasjen, og så ville fruen hans også ha. Hun fikk så sin første Vespa i 50-årspresang. Snart hadde de 15 Vespaer som de nesten ikke visste hvor de skulle gjøre av. Så kom Arheim en dag i prat med kultursjefen i Bærum, Trine Bendixen.

- Du har så mange Vespaer at du burde lage et museum, oppfordret hun. Og slik gikk det. Hun visste at det norske barber, frisør og parykkmuseet som akkurat hadde flyttet fra Oslo til Fornebu trengte noen å dele lokaler med.

Arheim var allerede aktivt med i Vespa Club Old Boys, og med fire andre entusiaster derifra ble museet en realitet. Til sammen eier de 29 Vespaer som de bytter på å stille ut. Den eldste er fra 1946 og museet inneholder ellers klær, tilbehør, kjøreutstyr og et eget Vespa-mekkeverksted med verktøy fra 1960-tallet og eget sveiseutstyr.

- Så her kan du også ta med deg din gamle Vespa og mekke i vei!

Vespa-museet drives i hovedsak på frivillig innsats, og Arheim og de andre pensjonistene som står bak får dermed ikke mye tid til å kjede seg på sine eldre dager. De har bestemt seg for å fortsette museumsdriften så lenge de synes det er gøy. Og får de ivrige musemsbestyrerne det som de vil, vil det snart komme enda flere museer hit.

- Det har for eksempel vært snakk om at SAS-museet som i dag ligger på Gardermoen, kunne vært flyttet hit til den gamle hovedflyplassen på Fornebu. Og de er selvfølgelig hjertelig velkomne, avslutter Arheim, som i så fall nok vil være involvert også ved et flymuseum. Han er nemlig selv også en gammel flyver.

FAKTA
Gamle Fornebu Kultursenter ble stiftet i 2011 og er et fellesskap for en rekke ulike kunstnere, kafé og Galleri Odonata, et bibliotek, en danseskole og tre museer.
De tre museene er hovedsakelig drevet på frivillig basis og holder åpent hver søndag fra 13-16, og ellers etter avtale. Foreløpig har museene fri entré. 

Bilmuseet ”Kultur På Hjul” ble åpnet på Fornebu 12. oktober 2012 og er drevet av entusiastene Øistein Hagfors og Tom Arheim. Bilforhandleren Skotvedt Bil og Bærum kommune er med og støtter bilprosjektet økonomisk.

Det norske Vespa Scooter Museum åpnet på Fornebu i  januar 2011og er drevet på frivillig basis av Tom Arheim, Ragnar Lien, Arne Eie, Einar Benestad og Øistein Barhaugen.

Vespa-forhandleren i Norge sponser museet med to nye Vespaer i året som de lodder ut og selger for å dekke kostnader til husleien. Vespa er et av de aller mest solgte scootermerkene gjennom tidene. Produksjonen startet av Piaggio & C. i Italia i 1946, og pågår fortsatt.
I Norge er det solgt over 20 000 scootere siden de kom til Norge i 1955.

Det norske barber, frisør og parykkmuseum er drevet av parykkmaker Erik Ruhs og lå tidligere i Oslo.

Museeene på Fornebu er åpne søndager fra 13-16.

 
January 2018
S M T W T F S
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Random Images

Get in touch with us